Geralda Rubens en André Oldenburg van 't Pannekoekhuis Westendorp. Foto: Roel Kleinpenning
Geralda Rubens en André Oldenburg van 't Pannekoekhuis Westendorp. Foto: Roel Kleinpenning foto Roel Kleinpenning

CoronaCheck morrend ingevoerd in horeca: ‘We hebben er gemengde gevoelens bij’

Algemeen

Oude-IJsselstreek – De anderhalvemeterregel is ingeruild voor de coronacheck. Die regel maakt het er voor onder meer horeca-ondernemers niet eenvoudiger op. Hoe blijf je gastvrij, maar gelijk ook duidelijk?

Door Reinier Kroesen

André Oldenburg en Geralda Rubens van ’t Pannekoekhuis in Westendorp: “Begin 2020 hadden we net een verbouwing achter de rug toen we moesten sluiten op 15 maart. Onze financiële buffer was daardoor opgegaan. Normaal gesproken niet erg omdat het seizoen eraan kwam. Gelukkig kregen we overheidssteun en mochten pannenkoeken afgehaald worden, een druppel op de gloeiende plaat, we konden in ieder geval de vaste lasten zoveel mogelijk betalen. Begin juni mochten we weer open, en draaiden een goede zomer. In oktober 2020 dus weer dicht. Ook toen was er die overheidssteun. Omdat we 28 jaar bestaan en ons privéspaargeld aangesproken hebben, overleefden we ook deze sluiting. Op 28 april 2021 mocht het terras weer open en in mei mochten we ook binnen weer gasten ontvangen. Maar de gemiste omzet is nooit terug te verdienen.”
In totaal is ’t Pannekoekhuis ruim 8,5 maanden dicht geweest.

Handhaven

Geralda is niet gelukkig met de invoering van de CoronaCheck: “Nu komt de overheid met afschaffing van de 1,5 meter. Waarom? We kunnen makkelijk die regel blijven handhaven. Wij als horeca worden opnieuw gedwongen politieagentje te spelen. Zoals wij ervaren hebben met de coronachecklist krijgen we waarschijnlijk ook nu veel ongezellige reacties. Wij zijn als restaurant gastvrij en willen graag iedereen tevreden de deur uit laten gaan. Nu staan we al gelijk met 1-0 achter. Hoewel wij hier niet gelukkig mee zijn, gaan we het wel doen, we willen geen boete van 4000 euro of bedrijfssluiting riskeren. Het eerste praktische probleem is dat ons personeel geen mobiel bij zich mag hebben. Dat wordt nu anders voor de bediening. We moeten aan hen vragen om de CoronaCheck Scanner te downloaden en met eigen telefoon de QR-code van iedere gast inclusief ID te checken.”

Oudere gasten

Er komen veel oudere mensen pannenkoeken eten. Geralda: “Ik sprak een gast van 75 jaar die geen smartphone en geen DigiD heeft. Zij heeft de hele week geprobeerd de CoronaCheck Helpdesk te bellen maar kreeg telkens te horen dat ze het te druk hadden. Wij hebben besloten dat een vaccinatiebewijs ook voldoet. Om te testen hoe de check werkt, scande ik een collega-ondernemer. Bij hem kreeg ik geen rood, maar ook geen groen scherm. Hij was één keer gevaccineerd omdat hij corona heeft gehad. Mogen mensen dan niet bij ons eten? Het rammelt aan alle kanten. Wij zijn hier niet blij mee!”

Tiemessen 

Sarina Tiemessen, van Eten en drinken bij Tiemessen in Etten: “We hebben hierbij toch gemengde gevoelens, je legt nu onze medewerkers en gasten wel iets op. Wij willen iedereen een hartelijk welkom bieden maar met deze verplichte controle is dat wel een belemmering. De gasten zonder smartphone kunnen altijd het papieren bewijs laten zien of een test. Zelf vinden wij het een behoorlijke drempel en voeren het enigszins met tegenzin uit maar hebben op dit moment niets te willen, op een enorme boete zit niemand te wachten. De anderhalve meter handhaven was voor ons fijner geweest en dan zonder controle.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant