Marcel Belt. Foto: Saskia Belt
Marcel Belt. Foto: Saskia Belt Foto: Saskia Belt

Groene zeep uit Silvolde

Zakelijk

SILVOLDE - De geschiedenis van Marcel’s Green Soap, het geesteskind van Marcel Belt, klinkt als een zakelijke droom die werkelijkheid aan het worden is. Marcel (60) is een import Achterhoeker die op 5 jarige leeftijd naar Silvolde kwam. Achtereenvolgens bezocht hij de lagere school in Bontebrug, het Isala College in Silvolde en vanaf zijn 18e de Universiteit Twente in Enschede om daar de opleiding technische bedrijfskunde te volgen. Hij noemt zich daarom met een knipoog ‘nepingenieur’.

Door Bert Vinkenborg

Eénmaal afgestudeerd verruilde Marcel de universiteitsbanken voor een beginnende carrière bij Unilever. Hij wilde graag ver reizen en deze Nederlands-Britse multinational was daar de perfecte werkgever voor. Na tien jaar had hij genoeg kennis opgedaan en van de wereld gezien voor een nieuwe uitdaging. Dit keer een overstap naar Reckitt Benkckiser, een Brits concern in de wereld van was- en schoonmaakmiddelen. Marketing en commercie bleven zijn vak.

Ondanks dat hij geen geboren Achterhoeker is voelt Marcel zich hier perfect thuis en ziet hij zich nog wel een keer terugkeren naar deze streek. Diverse familieleden en verschillende vrienden wonen hier nog. “De mensen, de rust en de prachtige omgeving waarin ik ben opgegroeid spreken mij aan en ik zou mij goed kunnen voorstellen om over een aantal jaren hier weer te gaan wonen.

Van idee tot bedrijf
Een jaar of zeven geleden begon het ondernemersbloed te kriebelen en besloot Marcel een eigen zaak te beginnen onder de naam Marcel’s Green Soap. In het begin voor de leveringen van groene schoonmaakmiddelen en verzorgingsproducten aan kleine winkels. Vanaf 2020 zijn daar de ‘grote jongens’ zoals onder meer AH en Jumbo bijgekomen. Ook wordt al naar het buitenland geleverd. Marcel zag dat in Nederland geen groene ‘homecare’ op de markt was en sprong in het gat. Homecare staat voor schoonmaak- en verzorgingsproducten die niet voor personen bestemd zijn. De focus van Marcel’s Green Soap ligt op Nederland met zo’n 85-90 % van de omzet. De rest gaat naar andere Europese landen. 

Inmiddels is Marcel’s Green Soap uitgegroeid van idee tot bedrijf en het groeit nog steeds verder. De doelgroep is de ‘lichtgroene’ consument. Dus niet de fanatieke veganisten maar mensen die iets voor het milieu willen betekenen. Het bedrijft telt inmiddels zo’n 15 eigen personeelsleden. De productie en logistiek worden uitbesteed aan andere gespecialiseerde bedrijven. Acht verschillende partners, allemaal in Nederland, produceren verschillende producten voor Marcel’s Green Soap.

Volgens Marcel zijn de supermarktketens intussen rijp voor het idee en zijn 60% van de consumenten ‘lichtgroen’ en staan open voor het concept. Voordat hij de stap waagde is daar marktonderzoek naar gedaan.
Staan de durfkapitaal investeerders al op de stoep? Marcel: “Soms wel maar voorlopig doe ik het nog zelf. De aanloop heb ik uit mijn eigen middelen gefinancierd. Al ik de stap naar het buitenland ga maken heb ik misschien wel behoefte aan andere financiers.”

Op de vraag waar Marcel’s Green Soap over zo’n vijf jaar te koop is “Dan hopen wij een belangrijke rol in Europa te vervullen. Nu al zijn we toonaangevend in Nederland en veruit het grootste groene was- en schoonmaakmiddel.”


marcelsgreensoap.com

Als gebaar naar de lezers van de kranten van Achterhoek Nieuws verloot Marcel Belt een verhuisdoos vol met groene Green Soap producten onder de eerste tien die ‘Groene zeep’ mailen naar redactie@geldersepost.nl.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant